Heej!
Varför jag inte skrivit på nån vecka nu är för att jag har befunnit mig i Österrike! Mer exakt i Bad Hofgastein för att pröva de mäktiga bergens skidåkning. Under de sju dagar jag befann mig på denna plats har jag fått uppleva mycket. Det hann ju bland annt bli ett nytt år med nya möjligheter, nya smakkombinationer och nya upplevelser.
Jag bilade ner med min familj till Österrike och tillbringade två nätter på hotell på vägen ner och en natt på hotell på vägen tillbaka.
Jag fick åka nypistat, lössnö i knappt någon sikt, lössnö i sol, is i vind och några härliga solskensåk. Sedan kom man hem till den hyrda lägenheten för att sedan gå ut och äta gott.
Det som dock var ett trauma för både mig, min pappa och resten av familjen var första dagen. Första dagen och tredje svängen när vi gav oss ut i backen skadade nämligen min pappa sig alvarligt. Han kunde inte åka med oss på hela veckan utan fick stanna i lägenheten och se fram emot middagarna. 
 
I nästa inlägg kommer jag berätta mer noga om vad som hände så häng kvar tills dess om du undrar hur det gick.
 
För att återgå till vad 2018 hade att erbjuda så nämde jag bland annat nya smakkombinationer. Med tanke på detta tänkte jag att ni skulle få ta del av ett recept på hurtbullar. Tyvärr har jag inte någon bild på dessa utan mer bilder från skidresan. Jag kan ivarefall säga att de faktiskt blev goda och mättande.
 
Recept ca 8 hurtbullar
Ingredienser
Steg 1:
30g helt psylliumfrö
50g linfrö
65g solroskärnor
60g pumpakärnor
450g kallt vatten
 
Steg 2:
75g kokosmjöl
10g malt psylliumskal
1msk bakpulver
1/2tsk salt
(Frivilligt, 1dl gojibär eller russin)
 
Gör såhär
Rör samman alla ingredienser under steg 1 och låt sedan stå i 1 timme så att det blir en geléliknande fröröra.
Sätt på ugnen på 225 grader.
Blanda ingredienserna under steg 2 och tänk på att finfördela kokosmjölet så det inte blir klumpar. 
Blanda ihop mjölblandningen med gelén från steg 1. Blanda detta väl så att det inte blir så mycket klumpar och låt sedan svälla i ca 15 min.
Forma mellan 7-9 bullar och placera dessa på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 30 min tills bullarna blir gyllene. Öppna ugnen ibland för att släppa ut ånga.
Låt bullarna svalna och skär sedan upp dem eller frys in. De blir perfekta som en hälsosam, mättande, glutenfri, nötfri och vegansk frukost eller mellanmål. 
 
Ha det bra och ta hand om er