Heej!
Snart jul och äntligen lite ledighet! Jag har inte kunnat uppdatera bloggen på länge nu, livet har tagit över. Plugg och träning är in princip det jag har sysslat med när jag befunnit mig i min radioskugga. Förhoppningsvis kan jag ta igen höstterminen nu under jullovet! Jag börjar med att dela med mig av ett helt nytt och eget recept. Det gäller att baka mycket nu inför jul och nu när man har tiden med sig!
 
Mjuk pepparkaka
Recept
 
100g smör
1 mosad banan
2dl jyttemjöl (eller annan glutenfri mjölmix)
1dl mandelmjöl
2dl mixtrat havregryn
0.5dl honung
0.5dl lönnsirap
1dl kokosolja
1 ägg
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk kanel
1.5tsk pepparkakskrydda
en nypa havssalt
 
Gör såhär:
Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en bakform med olja och kokosflingor (eller glutenfritt ströbröd). Smält smöret. Mixtra havregrynet och rör ihop med den mosade bananen, honungen, sirapen, kokosoljan och ägget. Blanda mjöl, kryddor, bakpulver och bikarbonat i en separat bunke. Häll i smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35min. Låt stå och vila i avstängd ugn i ca 10min. Den ska vara brun och genomgräddad. Låt svalna. Om du vill kan du samtidigt göra lite kristyr medans du väntar. (Rör ihop 1 äggvita, 3.5dl florsocker och 1krm ättiksprit). Toppa sedan den svalnade kakan med kristyren samt med sockrade lingon. Enjoy!