En vardaglig fråga med en exlusiv mango

Hur mås det idag?
Vet inte vilka jag frågar men jag känner att någonstans finns ni, haha
:-D Fick första kommentaren igår (mycket hedrad, puss till dig). Vad vill ni som läser ska publiceras? Är det något särskilt recept, inlägg eller tips?
Jag hinner tyvärr inte lägga upp något roligare idag men imorgon eller på lördag så kommer det ett fint recept igen!
Ha det super och fortsätt gärna kommentera! Jag svarar så bra jag kan. ♥

Ps. mango är såå gott, har du inte smakat är det en grej att lägga till på bucketlisten! Här är ett kul sätt att äta den på och fint blir det också. (Särskilt på en solig strand) Tips är att ha mango i smoothie, efterrätter eller fint skuret i en vacker skål.

Grått väder men ljust inne

Här sitter jag och har det hur mysigt som helst!
Ibland när det är dåligt väder och man är på dåligt humör får man göra det bästa av situationen helt enkelt. Jag knöt på mig joggingskorna och sprang 5km i det halvgråa vädret för att skingra tankarna lite. Till och från kan faktiskt löpning vara nice och denna gång var det en sån nice gång.
 
När jag kom hem från löpningen väntade mitt mysiga rum med naturgodis som jag köpt för att pigga upp mig lite. Så nu sitter jag här med en kopp te, naturgodis, Jack Johnson i högtalaren, mysbelysning och en fantastisk hund i mitt lilla rum. Jack Johnson har såå bra röst och är bara mysig att lyssna på, lite som John Mayer med inslag av Hawaii. Rekomenderar.
 
Tycker verkligen att ni ska umgås med er själva ibland och bara göra det ni känner för, fast vrida på mysfaktorn ännu mer. Har du haft en dålig dag, så stick ut och spring för de där endorfinerna gör dig faktiskt bättre till mods. Har du haft en dålig dag, så unna dig något gott, det behöver nödvändigtvis inte vara något allt för onyttigt men något lite lyxigare för då blir du glad. Har du haft en dålig dag, så sätt på dig en ansiktsmask, sätt dig i ditt rum och lyssna på nice musik. Har du haft en dålig dag, så vet du att det finns bättre. Var dig själv, var med dig själv och rädda alltid ditt egna skinn. Så har jag lärt mig att jag måste göra nu.
 
Ha det så bra och mys på liksom! Ingen kan stoppa dig. Sen kommer jag väll tillbaka med ett recept snart. Sålänge rekomenderar jag de kanderade mandlarna i naturgodiset och Jack Johnson.♥
 

 

Vad gör färgen för nytta i maten?

 
Hej igen!
Idag vill jag dela med mig av lite fantastiska bananpannkakor med fräscha bär. Helt perfekt till lunch, brunch eller frukost. Jag valde lunch på denna bild då jag dessutom åt nachos som ni ser i bakgrunden. Till mina nachos hade jag en variant på guacamole som jag gjorde för att få in lite fler färger i min lunch, för att det är nyttigt och supergott! På båda bilderna finns en fin tekopp med ekologiskt grönt te också. Perfekt mys i soffan på hösten eller ute på våren när det är fint väder.
 
Variant på guacamole för 1 person:
1 avokado
½ vitlök
limesaft
en liten klick havrefraiche
salt och peppar
ev. tabasko och färsk koriander
 
Såhär gör du:
Mosa avokadon i en skål och blanda sedan i resten av ingredienserna. Sist smaksätter du med salt och peppar (ev. tabasko och koriander om du gillar det). Ät med lite majsnachos till.
 
Olika färger i en måltid fyller olika funktioner i kroppen och de starka naturliga färgerna är hur bra som helst. Hallon och blåbär är därför ett bra val på filen/havregurten eller dina bananpannkakor. Bra färger:
  • Vit som är bra för lungornas renande, synen och kännslor. (T.ex. svamp)
  • Svart är bra för njurarna som tar bort slaggprodukter. (T.ex. svarta vinbär)
  • Grönt är mycket bra för levern. (T.ex. avokado)
  • Gul hjälper njurarna och hjälper dig bränna fett. (T.ex. äggula)
  • Röd får hjärtat att må bra och det minskar chansen för cancer och hjärt-kärl sjukdomar. (T.ex. hallon)
  • Orange hjälper vårat solskydd och immunförsvaret. (T.ex. morötter)
  • Blått/lila skyddar din hjärna från fria radikaler. (T.ex. blåbär)
Grönt te är också väldigt bra för oss med en lite mindre sammarbetsvillig mage. Teet innehåller vitaminer som hjälper för allt möjligt. Sedan är ekologiskt både bra för oss människor och miljön som ni vet.
 
Nu har ni fått lite fakta och hälsotips så dags för det gluten och mjölkfria receptet!
1portion banannjutning:
Ingredienser:
1 ägg
1 banan
ca 1 msk havregryn
ca ½ tsk vaniljpulver
 
Såhär gör du:
Mosa bananen väl med en gaffel och blanda moset med ett ägg. (Om du känner för det kan du mixa allt istället, annars föjler du bara instruktionerna här.) Rör i havregrynet och vaniljpulvret. Visspa sedan ordentligt. Nu ska du värma en stekpanna och ta i lite kokosolja eller smör att steka i. Häll ut små plättar och sänk värmen en aning så att plättarna inte bränner fast. Plättarna ska få en lite mörkare gyllenbrun färg.
 
 
Tips: Servera med frysta eller färska bär och sirap (såklart lönnsirap) eller endast bär. Njut med en kopp grönt te till! ♥