Heej!
I helgen bakade jag för hela slanten! Två olika sorters bars, havrescones och bananbröd. När man klättrar eller idrottar över lag så är det ju inte helt fel att fylla på med energi. Jag har tills nu endast gjort detta genom att köpa mig en massa bars eller smoothies. Varför inte istället göra lite eget, med favoritsmakerna? Det skonar bland annat plånboken lite. Recept nr 1 är inspirerat av ett amerikanskt recept från proffsklättraren Sasha Digiulian och recept nr 2 är inspirerat från självaste ica. Jag har alltså bytt ut, blandat och översatt så som jag själv tyckt passat. Jag säger bara; ladda upp med havregryn.
 
Ingredienser, nötbars med en gnutta mango
Ca 5dl havregryn
Ca 5dl valfria nötter
1 1/2 dl mango upptinat med ca 1/2 dl kokosolja
1 dl honung
2 dl kokos
1 1/2 dl tranbär
Ca 2 1/2 dl chocolate chips
1 msk kakao
1 ägg (går att använda ca 2 äggulor som blir över i receptet nedan)
Gör såhär
Mixa havregrynen och nötterna till ett mjöl med en mixer eller en stavmixer. Tina upp mangon med kokosolja. Blanda i kokos, tranbär, chocolate chips och kakao i mjölblandningen. Mixa blandningen lite till med mangon och blanda sedan i ägget. (Mango, kokosolja och ägg använde jag istället för dadlar). Häll ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper så att det blir ett lite tjockare lager. Tryck ihop smeten så att den blir kompakt. Ställ in i mitten av ugnen på ca 125 grader i 7-10 min. När det svalnat kan du skära upp fyrkanter och låt sedan stelna ytterligare i kylen. Slå sedan in barsen i aluminiumfolie eller plast, frys in eller förvara i kylen och ät som mellanmål eller sportsnack.
 
Ingredienser, frö och chokladbars
1 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl russin eller tranbär
1/2 dl torkade blåbär
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 msk kakao
2 msk flytande honung
2 äggvitor
Gör såhär
Sätt ugnen på 125 grader. Blanda alla torra ingredienser, rör sedan i honung och äggvitor. Smörj in en brödform med olja och bröa med kokos. Bred ut smeten jämt över formen och pressa ner ordentligt så att det blir kompakt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt svalna och skär sedan avlånga bars som du kan plasta in eller slå in i aluminiumfolie. Ät som sportbars eller mellanmål och förvara i kyl eller frys.
 
Det saftiga bananbrödet och de knapriga sconesen som ni ser på bild 2, finns det recept på under fliken bakning på min blogg. :)
Ha det bra!♡