Heej!
Igår blev det en mycket lyckad middag. Jag är väldigt nöjd faktiskt och det är nice när man kan bjuda på något gott mitt i vardagen. Detta blev en nyttig tvårätters, såklart gluten- och mjölkfri!
 
Citronlax med sötpotatisduchesse
4 portioner
Ingredienser
4 laxfiléer
1 citron
Havssalt eller lavasalt
Fransk peppar eller citronpeppar
 
4 lite mindre sötpotatisar
1 ägg
2 tsk havssalt
 
Gör såhär
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg varje laxfilé på en bit folie. Pressa över citron (1/2 på två laxar) och krydda. Vik upp foliekanterna så att laxen blir till ett litet knytte. Ställ in i ugnen i ca 20min.
Skala och skär sötpotatisen i bitar. Koka i ca 8min, tills bitarna är mjuka. Häll av vattnet och mixa sedan tillsammans med ägget och saltet (stavmixer). Använd en spritser eller en påse med ett klippt litet hål. Spritsa ut små sötpotatis duchesse på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min, de ska få lite färg.
Servera med lite valfria grönsaker.
 
Nyttig bananglass
Som efterrätt gjorde jag chokladglass av banan. I den hade jag ca tre frysta, skalade bananer, lite vaniljpulver och ca 3 msk kakao. Mixa detta med stavmixer, häll up i små skålar och låt stå i frysen en stund eller servera direkt. Jag toppade även med lite hallon och florsocker.