Heej!
I fredags när jag kom hem så var jag väldigt baksugen. Jag bläddrade igenom lite glutenfria receptböcker och kom fram till ett bra recept som jag hade alla ingredienser till. Jag testade nämligen att göra en gluten och mjölkfri morotskaka! Jag tycker personligen att jag lyckades väldigt bra och det blev ett bakverk som räckte hela helgen lång. Kakan är dessutom utan vitt socker!
 
Ingredienser morotskaka
220g mandelmjöl
2.5 dl riven morot
3 ägg
85g rapsolja
75g agavesirap eller honung
1msk citronsaft
2tsk bakpulver
1krm salt
Ca 2tsk kanel
1tsk kardemumma
1krm malen kryddnejlika
Ca 1krm bikarbonat
 
Ingredienser frosting
4msk kokosolja
Ca 400g kokosgrädde (den tjocka krämen separerad från kokosvattnet i kokosmjölk på burk)
4msk honung eller agavesirap
1krm vaniljpulver
Valfritt: ca 1dl florsocker och 30g smör/margarin
 
Gör såhär
Kaka: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa riven morot med ägg, olja, sirap/honung och citronsaft med en elvisp. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör samman de torra ingredienserna med morotssmeten. Smörj en form med löstagbar kant med olja och mjöla med mandelmjöl. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Ta ut kakan när den är fast i mitten och bred på frostingen när den har svalnat. Garnera sedan kakan med citron eller morot.
Frosting: Smält kokosoljan och vispa ihop den med kokosgrädde, honung/sirap, vaniljpulver, florsocker och margarin/smör med en elvisp. Det ska bli en slät och fin frosting. Ställ in frostingen i kylen tills den stelnat en aning (ca 45 min).