Heej!
Idag är det sol och det har varit så hela helgen, hur nice? I fredags var det nästan brutal värme men man märker ju hur alla kommer ut ur sina hålor och hur alla blir mycket gladare. Jag blir ivarefall på mycket bättre humör och får såklart sug på att baka somriga bakelser och pajer!
I fredags när jag kom hem bakade jag rabarberpaj med inslag av bär och havrescones. Personligen gillar jag när pajer har mycket smulsmet på sig och jag gjorde ett eget litet recept. Hoppas ni gillar det och att ni njuter i värmen! Snart sommar på riktigt!
 
Ingredienser rabarberpaj
Färska rabarber helst egenplockade och egenodlade
Lite frysta jordgubbar och hallon om du vill
ca 5msk socker
ca 100g smält smör/margarin
3dl havregryn
ca 1dl mandelmjölk
1dl majsmjöl
2msk potatismjöl
Gör såhär
Sätt ugnen på 225 grader. Smält fettet i en kastrull och blanda sedan i 
havregryn, 4msk socker, mandelmjölken, majsmjölet och potatismjölet. Skölj rabarberna/ta bort bladen och skölj bären. Skär upp rabarberna i småbitar och sprid ut bären i en fin pajform. Strö resten av sockret över rabarberna och bären. Provsmaka din smulsmet och tillsätt mer socker, mjöl eller något annat om det behövs. Sprid sedan ut smeten över pajformen. Ställ sist in i mitten av ugnen i 15min. Servera med risglass eller oatlyglass.
 
 
 
 
 
 
Ingredienser mumsiga havrescones
ca 12st eller 2bröd.
90g havregryn
150g havremjöl (100g havremjöl och 50g mandelmjöl)
160g bovetemjöl
2msk valfritt socker (kokos, strö eller råsocker)
1tsk salt
2tsk bakpulver
1½ finmalet psylliumfrö
1tsk kanel
50g kokosolja
300g havremjölk
Gör såhär
Sätt ugnen på 250 grader. Mät upp alla torra ingredienser och blanda dem i en bunke.
Tillsätt kokosoljan och finfördela den med fingrarna eller en gaffel (kan också köras i matberedare) var försiktig bara så att fettet inte smälter för mycket.
Väg havremjölken och blanda snabbt i den med en slev. Låt svälla i ca 10min.
Forma två runda bröd, ca 3cm tjocka med fuktade händer och placera dem på en plåt med bakplåtspapper. Skär varje bröd i 4 delar med en kniv och nagga ytan med en gaffel.
Du kan också göra små bollar av degen som du trycker ut lite på en plåt med bakplåtspapper. De blir som tjockare nyttiga kakor. Du kan frysa in dessa och rosta till frukost. Ät dem då med ost och apelsinmarmelad eller osockrad hallon/jordgubbsmarmelar.
Grädda i mitten av ugnen i ca 17min tills de är gyllenbruna.