Hej!
Nu tilkommer ännu en blogg till bloggsverige men jag hoppas att ni läser lite ändå.
Jag tyckte att det var dags att lägga upp en våffelbild på snapchat idag 25/3-2017 eftersom våffeldagen är här! (Älskar att de har "gluten free" text på snap måste jag tillägga) I vilket fall som helst räckte inte snapbilden eftersom den faktiskt fick lite kvalitet. Nej jag var på humör för att slänga ihop en hel blogg och here I am! Nu får vi se hur det går med bloggen, men vad kul om jag fortsätter lägga upp recept och så, tycker ivarefall jag. Det är ju inte så mycket "ni" att skriva till än men kanske att några enstaka människor skrollar förbi min blogg och tar en titt på innehållet snart.
 
Jag är också en av de i Sverige som slutat äta gluten och mjölk då min hjärna säger att magen har IBS (det kan ni googla om ni vill):  https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/?ar=True        https://www.bellybalance.se/ibsfri/
Jag mår i varje fall bättre och vi människor är faktiskt inte skapta för att dricka kossans mjölk eller äta kossans mat. För er som inte vet det var vi faktiskt apor för några miljoner år sedan och kossor och apor lever inte äns på samma plats på jorden. För er som får ont i magen och möjligen har IBS, i bakgrunden på bilden nedan ser ni en grön burk som heter "probi mage". Den burken kan verkligen rekomenderas. (Inte i något sammarbete eller reklamarbete)
 
Jag ska försöka ge lite tips och hjälpa er så mycket jag kan om magen under min bloggtid. Pillerburken, gluten och mjölkfritt är tipsen för detta inlägg.
 
Mitt våffelrecept tänkte jag inviga bloggen med att dela med mig av då det är gluten och mjölkfritt. Kom ihåg att glutenfritt mjöl nästan alltid går att blanda till själv eller går att byta ut mot annat mjöl (vete om man föredrar gluten). Man tar det som känns bäst och mjölmixar är bara en lat väg ut. Jag valde jyttemjöl i detta fall för det kändes som ett passande val och smeten blir lite tjockare. Annat mjöl hade säkert också funkat bra men kanske inte mandelmjöl just nu. Jag blev lite förvånad över fluffigheten och krispigheten då glutenfritt brukar bli ganska platt eller torrt. Våfflorna blev också mycket mer mättande än vanliga. Så detta recept blev jag glad över. Du får exprimentera själv och få fram det du gillar bäst men här är mitt recept.
 
Smarriga magsnälla jyttevåfflor
Ingredienser:
3dl jyttemjöl
2tsk bakpulver
ca 1tsk psylliumfrön
1/2tsk salt
2-3dl bubbelvatten eller vanligt vatten
2msk matolja
3ägg
 
Så gör du:
Blanda först de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan. Sist vispar du i äggen.
Du värmer nu ditt våffeljärn och smörjer med olja ifall det är nödvändigt. Lägg en klick smet i mitten och grädda tills våfflorna fått en gyllenbrun färg.
 
Tips: Det är supergott att äta med laktosfri/kokosgrädde, jordgubbar, banan och sirap! Annars funkar blåbärssylt eller annan sylt fin fint!