Vad gör färgen för nytta i maten?

 
Hej igen!
Idag vill jag dela med mig av lite fantastiska bananpannkakor med fräscha bär. Helt perfekt till lunch, brunch eller frukost. Jag valde lunch på denna bild då jag dessutom åt nachos som ni ser i bakgrunden. Till mina nachos hade jag en variant på guacamole som jag gjorde för att få in lite fler färger i min lunch, för att det är nyttigt och supergott! På båda bilderna finns en fin tekopp med ekologiskt grönt te också. Perfekt mys i soffan på hösten eller ute på våren när det är fint väder.
 
Variant på guacamole för 1 person:
1 avokado
½ vitlök
limesaft
en liten klick havrefraiche
salt och peppar
ev. tabasko och färsk koriander
 
Såhär gör du:
Mosa avokadon i en skål och blanda sedan i resten av ingredienserna. Sist smaksätter du med salt och peppar (ev. tabasko och koriander om du gillar det). Ät med lite majsnachos till.
 
Olika färger i en måltid fyller olika funktioner i kroppen och de starka naturliga färgerna är hur bra som helst. Hallon och blåbär är därför ett bra val på filen/havregurten eller dina bananpannkakor. Bra färger:
  • Vit som är bra för lungornas renande, synen och kännslor. (T.ex. svamp)
  • Svart är bra för njurarna som tar bort slaggprodukter. (T.ex. svarta vinbär)
  • Grönt är mycket bra för levern. (T.ex. avokado)
  • Gul hjälper njurarna och hjälper dig bränna fett. (T.ex. äggula)
  • Röd får hjärtat att må bra och det minskar chansen för cancer och hjärt-kärl sjukdomar. (T.ex. hallon)
  • Orange hjälper vårat solskydd och immunförsvaret. (T.ex. morötter)
  • Blått/lila skyddar din hjärna från fria radikaler. (T.ex. blåbär)
Grönt te är också väldigt bra för oss med en lite mindre sammarbetsvillig mage. Teet innehåller vitaminer som hjälper för allt möjligt. Sedan är ekologiskt både bra för oss människor och miljön som ni vet.
 
Nu har ni fått lite fakta och hälsotips så dags för det gluten och mjölkfria receptet!
1portion banannjutning:
Ingredienser:
1 ägg
1 banan
ca 1 msk havregryn
ca ½ tsk vaniljpulver
 
Såhär gör du:
Mosa bananen väl med en gaffel och blanda moset med ett ägg. (Om du känner för det kan du mixa allt istället, annars föjler du bara instruktionerna här.) Rör i havregrynet och vaniljpulvret. Visspa sedan ordentligt. Nu ska du värma en stekpanna och ta i lite kokosolja eller smör att steka i. Häll ut små plättar och sänk värmen en aning så att plättarna inte bränner fast. Plättarna ska få en lite mörkare gyllenbrun färg.
 
 
Tips: Servera med frysta eller färska bär och sirap (såklart lönnsirap) eller endast bär. Njut med en kopp grönt te till! ♥
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: