Well, heej igen!
 
Känner att jag börjad överanvända ordet well nu men det är ett nice ord så jag fortsätter med det! Ja jag har ju varit på Island i en vecka nu och veckan efter det tog jag en sväng till Gotland. Under veckan på Island blev det mycket engelska och ja något ord ska man ju alltid bli förtjust i.
 
Island var ivarefall ett riktigt mäktigt land! Som en film utan att överdriva det minsta. (Okej en sorglig eller läskig med tanke på att det var mycket regn och vind men sagoland var det) Jag var på ett klätterläger och lärde känna många superhäftiga och snälla människor. Det var 10 personer från varje nordiskt land som kom med, exlusive ledare då. (Finland, Norge, Sverige, Danmark och Island)
 
Det var en cool kännsla att vara med och ha en gemensam nämnare. Klättring. Klättringen var väldigt bra även fast man tror att Island bara är platt med vulkaner. Visserligen är det ganska platt men vi åkte till ett bra ställe vid namn "Hnappavellir" där det var fin klättring. På Island är graderna ungefär 2grader under oss så om jag klättrar en 7a här är det ungefär en 6b+ eller 6c där. Jag har inte så bra koll på deras graderingar dock så jag hängde på några shyssta islänningar eller frågade ledarna. Lite fin boulder (klättra utan rep med matta under) fanns också. Annars var det sportklättring som gällde. När man har sele, säkrare och klipper i rep ju högre upp man kommer. (ledklättring)
 
Härlig plats ivarefall med vattenfall, islandshästar gående i det vilda, vulkaner, glaciärer, öppna vidder, typ en väg på hela ön och mycket nice människor, ivarefall om du håller dig till klättrare ;). Under veckan campade vi i skydd av bergets väggar och varje land sov med varandra i varsit tält. Sedan fanns det ett stort mattält där man kunde äta, umgås eller spela kort. En iskall bäck fanns också där man kunde diska eller göra som finnarna och bara hoppa rakt i... Vi andra var ofräscha hela bunten och badade inte förens i slutet av veckan när vi kom till ett badhus.
 
Här kommer lite bilder på saker jag fått uppleva. Bland annat har jag fått se en glaciär med en sjö av isblock och vackra islandshästar.