Heej!
Idag fick jag en liten paus i sommarhetsen. Fullt upp! Men bara roliga saker så det är bara kul!
 
En rabarberskörd passade jag ivarefall på att göra och det blev en hel del rabarber faktiskt! Så det fick bli lite kök för mig också. I köket gjorde jag en stor rabarber och hallonpaj (hittar recept på bloggen under fliken bakning), 3 småpajer (samma recept men i mindre ungssäkra former) och så gjorde jag rabarberkräm.
 
Imorgon kommer tre islänningar som jag träffade på lägret jag skrev om i tidigare inlägg. Det blir väldigt kul. Klättring, grönan, engelskaprat och nice häng i en vecka. Då passar det väll bra att bjuda på lite av pajen bland annat. Sen får man väll servera lite svenska rätter som en försvenskad tacos, köttbullar eller spagetti med köttfärssås. ;)
 
Recept på den somrigt goda rabarberkrämen
500g rabarber (helst från din trädgård men funkar med valfri)
4dl vatten
1dl socker
3msk potatismjöl
Gör såhär
Koka upp vattnet tillsammans med sockret. Häll i rabarberna efter du hackat dom till små bitar. Låt koka under lock i 3-4min så att rabarberbitarna blir mjuka. Blanda ut potatismjölet med kallt vatten. Ta av kastrullen från plattan. Häll potatisvattnet i en fin stråle ner i krämen medans du rör runt. Låt krämen koka upp en snabbis och ta sedan av den för att svalna. Strö lite socker över krämen så att det inte blir ett lager ovanpå. När krämen svalnat kan du sätta på locket och ställa in den i kylen. Njut med lite havremjölk som frukost, mellanmål eller efterrätt!
 
Jag återkommer med uppdatering efter islänningarna och hur sommaren varit om ca en vecka. Ha det toppen sålänge!♡