Heej!
Hoppas att ni har det toppen!
Imorgon drar gymnasiet igång och jag har laddat med en massa brödbakning för lite trevligare mornar. Jag är lite shaky men det ska fortfarande bara bli kul. (Ivarefall nu i början sen har man ju hört hur det blir några veckor in men nu ska vi leva i nuet här!) Man får ivarefall förbereda ett back to school kit och lite snygga outfits ;)
 
Jag har laddat upp med bananbröd som är mättsamt, suupergott och faktiskt lätt att göra då du inte måste hålla på med plåt och bullar etc. Sen bakade jag också gluten och mjölfria tekakor för andra gången. De är mycket goda och går bra att frysa in för att tina när man är i behov. Lite mer tålamod för att göra tekakor av smeten på en plåt och låta dem jäsa tillräckligt behövs dock men det är det värt.
 
Veganska, glutenfria, sockerfria, soyafria och ehh aa fria från det mesta bananbrödets recept kommer här:
ingredienser
5dl havregryn
2st mogna mosade bananer
¾tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk kanel
1tsk havssalt
1½tsk vaniljpulver
½dl havremjölk
½dl kokosolja
½dl honung
1-1½msk vinäger
Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa havregrynen med en stavmixer så att de blir till ett mjöl. Tillsätt sedan alla ingredienser och blanda till en smet med en sked/slev. Smörj en brödform med lite olja och ströa med glutenfritt ströbröd. Häll i smeten i formen och dekorera eventuellt med lite havregryn. Ställ formen i mitten av ugnen. Grädda i 35min, stäng sedan av ugnen och låt vila i 10min. Ät till frukost, mellanmål eller som tillbehör till en mysig middag! :)
 
Den glutenintolerantas kompis tekakans recept har du här:
ingredienser
50g jäst (1pkt)
2dl havremjölk
2dl vatten
1msk fiberhusk
3dl havregryn
1tsk havssalt
2msk ljus sirap
½dl rapsolja
1dl teffmjöl
4dl havremjöl
ev. rapsolja till pensling om man vill
Såhär gör du
Smula ner jästen i en bunke. Värm havremjölk och vatten till det blir fingervarmt (ca 37 grader). Vispa ut jästen med lite av vätskan. Tillsätt sedan resten av vätskan tillsammans med fiberhusken och havregrynet. Låt svälla i 10min.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop degen med degkrokar i några minuter. Degen kommer fortfarande vara kladdig. Låt jäsa under bakduk i ca 30min utan att uteluft kommer in i rummet.
 
Stjälp upp degen på bakbord med lite havremjöl under och platta ut degen till ca 1cm tjocklek. Ta gämna degklumpar och platta ut till tekakor med hjälp av en blöt slickepott. (ska bli ca 14st) Nagga med en gaffel och låt jäsa under bakduk i ca 30 min utan att uteluft kommer in i rummet. Sätt ugnen på 225 grader.
 
Ställ in plåten i mitten av ugnen och grädda i drygt 10min. Pensla tekakorna med lite olja direkt när de kommit ut ur ugnen om du vill. Låt svalna på galler under bakduk. Ät färska till frukost eller som kvällsmys med en kopp te som passar sig till tekakor. ;) Du kan också frysa in dem och lägga fram eller rosta när det är dags att äta dem. De har så mycket mindre skit i sig än affärers glutenfria påhitt så om du orkar kan du försöka göra något eget gott bröd! :)
 
Ha det supernice så skriver jag förhoppningsvis snart igen!♥