Heej!
Förlåt Jesus och gud eller allt som har med långfredagen att göra...
Jag känner att jag väljer att fira lite idag och äta citron och marängpaj. Jag skippar det gråa temat och kör påskfärger för hela slanten. Så idag kom släkten över och jag tog mig en välbehövlig paus i mitt rum nu ett tag. Men kul när det firas lite ändå.
 
Jag stod ivarefall för efterrätten och tänkte att jag skulle ge mig på citron och marängpaj första gången i mitt liv. En påskigt fin paj som kräver ganska mycket tålamod om man säger så. Om du testar detta så ha tålamod, framförallt med krämen. Den får verkligen inte koka men den ska lyckas bli tjock vilket tar mer tid än beräknat. Gott blir det ivarefall och gör man den fler gånger så får man nog till den extra fingertoppstekniken ;) Men förbered gärna allt lite innan för att underlätta. Som till exempel äggulorna, äggvitorna, citronsaften, citronskalet etc.
 
Medans pajen var i kylen för extra stabilisering så blev det äggjakt. Farmor och farfar, eller jag menar "påskharen" hade varit i farten. Hittade ett fint, stort ägg med mörk lindtchoklad, mago och annat smarrigt. En liten bild bjuds det faktiskt på längre ned. Nu går vi vidare till receptet som självklart är anpassat för oss IBSfinisar.
 
Påskfin citron och marängpaj
Ingredienser pajdeg
ca. 1,5dl jyttemjöl, 2,75dl mandelmjöl och 0,75dl kokosmjöl
185g smör (smör funkar bättre för IBS men ta annars margarin)
3msk socker
3msk vatten
Gör såhär
Lägg mjöl, socker och smör i bitar i en bunke. Blanda ihop allt till en smulig massa. Tillsätt vatten och skapa sedan en degboll som ska tryckas ut i en form med löstagbara kanter (jag använde 24x24 diameter) och nagga sedan botten med gaffel. Låt stå kallt i minst 30min och grädda sedan i mitten av ugnen på 225 grader.
Ingredienser citronkräm
2 citroner
lite drygt 1,25dl maizena
2dl socker
3,5dl vatten
4äggulor
2tsk smör
Gör såhär
Lägg i maizena, socker, citronsaft och vatten i en kastrull som du sedan vispar ihop lite snabbt på låg värme. Låt sjuda upp på svag värme och vispa runt tills den tjocknar. Bara att ha tålamod. Vispa sedan ner äggulorna en i taget och låt krämen fortsätta tjockna på svag värme för att slippa kokning vilket är förbjudet i denna stund. Tillsätt citronskal och smör i krämen och rör om till en len och jämn citronkräm. Låt stå på svalning medans marängen fixas.
Ingredienser maräng
4äggvitor
1,5 dl socker
2tsk pressad citronsaft
Gör såhär
Vispa 4 äggvitor till ett hårt skum med en elvisp. Du ska kunna vända bunken upp och ned utan att marängen rinner ut. Häll ner sockret och citronsaften, vispa sedan allt ihop ännu en liten stund.
 
Häll ner citronkrämen i det förgräddade pajskalet och spritsa därefter på marängen i en söt liten design. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 min alltså tills marängen fått färg. Bäst att passa pajen. Servera pajen kall och den kan ställas in i kylen ett tag efter den har svalnat för att stabiliseras lite extra.
 
Tips: Addera den där lilla extra maizenan i krämen när du redan stått ett tag och vispa ömt tills krämen är krämig. Ät med påskstämmning eller på sommaren.♥