Bildresultat för ibs
Heej!
Idag blir det en IBSspecial med tips och fakta men också en rabattkod till valfri kostrådgivning på www.wellmilton.se! Hoppas inlägget kommer hjälpa dig eller bara ge dig lite insikt i magproblemens liv.
 
Alltid denna smärta, alltid den där gravidmagen och alltid den där ovissheten. Platt och slank på morgonen men på kvällen hamnade man plötsligt i nionde månaden, vad gick snett? Man tänkte att man var laktosintollerant, sen var det bara bönor som var roten till det onda och sen efter det där grova fullkornssuperbrödet var effekten inte helt super. Vad var det som krånglade och varför får jag fortfarande ont i magen? Är jag helt det motsatta från alla andra? Finns det något att göra åt problemet? Finns det en etikett på mig?
 
IBS. Irritable Bowel Syndrome. Stressmage. Gravidmage.
Symtom:
  • Uppblåst mage *
  • Gaser *
  • Förstoppning
  • Icke fina toabesök *
  • Knip *
  • Smärta *
  • Illamående
  • Halsbränna *
  • Trötthet *
  • Sömnsvårigheter *
  • Hjärtklappning
  • Buller från magen
  • Oro/ångest
  • Smärta i vänster axel till och från *
Japp alla symtom med * bakom sig har jag eller hade jag. Vad som förvärrar symtomen är stress och en viss kost som bönor, paprika, kål, gluten och mjölk i mitt fall. IBS är alltså en irriterad tarm och en funktionell störning i dina tarmar. Du kan få buksmärtor eller gaser och liknande men inte bara någon gång utan lite mer regelbundet. Det är flest kvinnor som man märkt har sjukdomen, om man nu ska kalla det för sjukdom. IBS är vanligt mellan 20-65åringar men kan komma i vilken ålder som helst. IBS är dock inte farligare än magsmärtor i olika grader och det kan inte utvecklas till andra sjukdomar som t.ex. cancer. Fast du kan lida myyycket om du har det så det är viktigt att tänka på kosten och stressen.
 
Jag är inte utbildad, jag har inte gått kurser och jag har inte fått "sjukdomen" bekräftad av en läkare, men jag har läst på och jag har lyssnat på min egna mage. Jag personligen har märkt att om jag tar bort den största dåliga grunden, mjölk och gluten så mår jag i det stora hela mycket bättre. När jag stressar under en lång period mår jag också sämre. Det jag dock framförallt har märkt är att när jag blivit mycket, mycket hungrig och sedan äntligen äter (ganska fort dessutom) så får jag magsmärtor.
 
Middagar är ett bra exempel. Jag tänker att, oj nu blir det mycket mat ikväll så jag äter en lätt lunch. När jag gjort mig fin och ska ta mig till middagen känner jag att magen gärna skulle få i sig lite mat. Perfekt! mat blir det. "Ja kanske om typ två timmar". Jag kommer fram och nu är det dags för mingel med lite smått snacks som nötter, salami, chips och en drink. Jag bara proppar i mig av detta och får ingen skön mättnadskänsla utan en irriterad mage, men men. När maten ivarefall ställs fram proppar jag även i mig den. Dags att knäppa upp knappen på byxorna...
Efter den goda maten är det dags att ursäkta sig till toaletten där jag kan göra mina behov men framförallt lägga mig ner på kaklet i hopp om bättre tider. Men när jag kommer tillbaka till bordet står den där godisskålen där och jag tar godisbit efter godisbit trots mätt mage. Magen lugnar sig ivarefall om jag sitter med benen korsade på dethär sättet tänker jag och ibland blir det faktiskt ganska bra. Sen tog kvällen slut och jag tänker på vad som gick snett denna gång.
Känner du igen dig lite kanske?
 
Det jag skulle rekommendera eller tipsa om för en mer harmonisk mage är saker som dessa:
  • Ladda ner appen Belly Balance
  • Använd dig av mina IBSvänliga recept på bloggen
  • Ta bort gluten, mjölk, paprika, bönor, kål
  • Förstå vilken mat du mår bäst av
  • Stressa mindre
  • Ät mindre prtioner fast ofta
  • Bli inte för hungrig
  • Småät inte godis
  • Sök vård om du inte kan lindra själv på något sätt
  • Försök få bra med sömn. (Läs en bok eller fantisera ihop en historia i huvudet om du inte kan sova och tvinga inte dig själv att somna för då lyder inte kroppen och du får ångest.)
  • Förstå dig på magen via fakta mm
  • Gå till en dietist eller få kostrådgivning på b.la. www.wellmilton.se.
  • Testa magtabletter på apoteket https://www.apotekhjartat.se/produkter/kost-kosttillskott/mage-tarm/
Jag har precis laddat ner Belly Balance och den verkar faktiskt väldigt bra.
 
För att knyta ihop säcken så ska jag säga att jag mår bättre idag och jag har varit ganska hård med kosten ivarefall, vilket har hjälpt en hel del. Får jag ont i magen lägger jag mig på sidan eller på magen i en säng. Jag kan också intala mig att jag inte har så ont/ tänka på annat (funkar endast ibland om man säger så haha). Jag vet inte vilken grad av IBS jag har och om jag borde ta bort mer råvaror men jag vet att om jag jämför med 2015 så mår jag bättre idag. Om du inte har IBS så grattis men hoppas du förstår oss som har det. Är du en tjej så vet du antagligen att t.ex. mensverk inte är så fantastisk heller. Skönt om man var en kille utan IBS eller andra konstigheter ibland även fast jag aldrig skulle vilja vara en kille på heltid.
Ha det bra och hoppas nu att något av dessa tips funkar för dig och att du stannar kvar på bloggen. Men jag hoppas också att jag kommer fram till mer slutsatser kring IBS, att magont utrotas och att du fick bra info.
 
Glöm nu inte att gå in på www.wellmilton.se och använd rabattkoden "stina10" för 10% rabatt på valfritt kostrådgivningspaket två veckor framåt! ♥
 
Källor:
https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/
https://www.bellybalance.se/ibsfri/