Heej!
Jag var lite hängig idag så jag försökte ta det så lugnt som möjligt eftersom att jag ska klättra imorgon. En morgonpromenad med hunden tog jag ivarefall och sedan kollade jag på serien "thirteen reasons why" som finns på Netflix. Serien är bra faktiskt och det är en hel del som kollar. Själv är jag på avsnitt 6 av 13. Den kan jag rekommendera även fast den är lite flummig och mörk ibland.
 
Idag tänkte jag att jag skulle lägga upp ett middagsrecept igen. Jag tycker att det blev väldigt gott och det var inte för avancerat. Insperation fick jag från en av receptböckerna i mitt veckans tips. "Paleo 30 dagar" av Annika Sjöö. De fyra första bilderna visar maten och sedan kom en lite redigerad bild på sjön från min promenad haha. Ha det så bra och hoppas det smakar!
 
Kycklingfajitas i mandelpitabröd
Ingredienser 4pers
Pita
3dl mandelmjöl
3 ägg
2tsk fiberhusk/phylliumhusk
1tsk bakpulver
½ dl smält kokosolja
½ mandelmjölk
½ tsk havssalt
Såhär gör du
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda allt förutom bakpulvret väl i en matberedare. Sedan hälls bakpulvret i och allt ska blandas lite igen. Klicka ut fyra klickar på en plåt med bakplåtspapper. Sedan stoppar du in plåten i mitten av ugnen i ca. 15 min.
 
Kyckling
4 kycklingfilèer (min syster är vegetarian så hon fick en cornfilè och vi andra 3 kycklingfilèer)
2tsk spiskummin
1tsk vitlökspulver (och/eller vanlig vitlök)
lite lite paprikapulver
1tsk chilipulver
1tsk havssalt/ hushållssalt
1krm cayennepeppar
Såhär gör du
Skär kycklingen i tunna skivor eller bitar och stek kycklingen med kryddorna i kokosolja tills kycklingen är genomstekt. Glöm inte att tvätta händerna ofta när du handskas med rå kyckling! Lägg kycklingen på ett serveringsfat eller direkt i pitabrödet. Och servera sist med grönsaker och guacamole.
 
Guacamole
2 avokados
1 liten vitlöksklyfta (blir det över så blanda i det i kycklingen)
pressad lime
havssalt
peppar
¼ tomat
½ dl hackad färsk koriander om du gillar det
en skvätt tabasko
lite lite olivolja
Såhär gör du
Dela och kärna ur avokadon. Stoppa avokadon i en bunke och mosa den med sked eller gaffel. Pressa över vitlöksklyftan och limen, rör om. Hacka tomat i småbitar och blanda i det tillsammans med resten av ingredienserna. Lägg upp i en fin skål toppad med ett korianderblad.
 
Tips: Servera allt fint upplagt eller direkt i pitabrödet. Ta gärna med stekta morrötter och paprika om magen klarar det i pannan som har kvar kryddor från kycklingen med lite kokosolja i. Limeskivor kan också stekas och nachos är goda till. Som du ser finns det många valmöjligheter så det är bara välja efter smak. Ta mer eller mindre av något du gillar eller inte gillar. ♥