Heej!
Hur har ni det? Firas valborg något särskilt? Jag ska vara med kompisar så får vi se vart vädret leder, om en brasa är möjlig vill säga. Annars har jag haft det bra med träning vilket bidrog till träningsverk idag, långhelg och mycket sötpotatispommes ;) Hoppas förresten att ni har haft användning av rabattkoden "stina10" som ger 10% rabatt typ 1 vecka och 2 dagar till tror jag på www.wellmilton.se och deras kostrådgivningspaket!
 
Det är väll dags för veckans tips va? Kladdkaka. Bordsrosor. Gurkmeja. Häng kvar och läs mer.
 
◊ Första tipset är kladdkakan som är gluten och mjölkfri! Lätt att göra men en succè som man aldrig tröttnar på.
Ingredienser
2ägg
2¾ dl socker
1¾ blandat glutenfritt mjöl (jag körde kokostema och hade ca hälften var av majs och kokosmjöl, annars kan du använda dig av mandelmjöl, havremjöl eller kanske jyttemjöl.)
1msk vanillinsocker
4-5msk kakao
50g kokosolja
50g havremjölk
några droppar matolja om det behövs
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke förutom kokosolja, havremjölk och olja. Blanda väl med en slev och smält kokosoljan en stund i mikron. Rör i mjölken och kokosoljan i smeten, blanda väl och se om det behövs matolja. Efter detta smörjer du en bakform med olja och ströar med kokos eller ströbröd. Sätt in i mitten av ugnen i mer eller mindre 20min. Ta ut och låt svalna lite. Skär upp kladdkakan i fina bitar på en tallrik och pimpa med risglass, bär och florsocker.
 
 
◊Andra tipset är den legendariska bordsnäckrosen. Den går fort att göra och blir som en liten skål. Du kan alltid servera saker i själva rosen också eller lägga en liten sten i om du vill. Min specialitè när det kommer till dukning är näckrosorna haha. I bakgrunden på matbilden ser du rosen. Ja och har du inte kollat det så gå in på mitt inlägg "Favoriten sötpotatispommes utan fritös" där jag har recept på dessa goda och nyttiga pommes. 
Länk till beskrivning till servettens näckros: http://www.ica.se/buffe/artikel/servettvikning-nackros/
 
 
◊Tredje tipset är somsagt gurkmeja. En råvara som funnits i många långa tider och tillhör ingefärssläktet. Min farmor har bland annat pratat om kryddan och man ser ju att de flesta träffar på google handlar om varför du bör äta den när du skriver in "gurkmeja". Gurkmeja motverkar tydligen diabetes, kan stoppa inflamationer, kan förhindra åderförkalkning, skyddar cellväggarna, förebygger hudproblem och mycket annat.
Du kan äta kryddan i filen/gröten på morgonen som du också kan göra med ingefära, eller göra hälsoshots som med ingefära, juicer funkar den bra i men också i massor av olika rätter. Gurkmeja är ursprungligen från Indien och är en ingrediens i curry. Därför är indiska rätter ett tips. Känd är den för sin gula färg men inte jättestarka smak. Jag själv tänker att jag ska testa laga mat med kryddan snart, snart!
Bildresultat för gurkmeja
 
Ha det bäst och ha en forsatt bra långhelg♥