Heej!
Dagen före dopparedan och julbaket bör vara klart, och om inte annat i full gång! Det blir storjul iår och jag står för den lite onyttigare delen av julbordet.
 
För alla som är ute i sista minuten eller vill baka lite extra under kommande veckor har jag några förslag. (Allt glutenfritt såklart)
 
Pepparkaks-brownies
Recept
 
5 ägg
5dl socker
2.5dl valfritt mjöl (jag använde majsmjöl, kokosmjöl och bovetemjöl)
175g margarin eller smör
2.25msk pepparkakskrydda
5msk kakao
(eventuellt 100g 70% choklad som frosting)
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt resten av ingredienserna och sist smöret. Blanda alla ingredienser till en jämn och fin smet. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper och fördela jämt över hela pannan. Stoppa in långpannan i mitten av ugnen i ca 20min. Låt svalna och toppa med smält choklad och lingon. En färskostfrosting passar även det alldeles utmärkt!
 
 
 
Saffrans-mums
Recept kakan
 
3 ägg
3dl socker
1dl kokosmjöl
1dl mandelmjöl
1dl bovete eller jyttemjöl
3tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
1 kuvert saffran (0.5g)
1.5dl havremjölk
 
Recept frosting
 
100g smör
3.5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1 äggula
1dl kokosflingor
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Mortla saffran med 1msk strösocker och låt stå ett tag. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd sedan ner i smeten. Häll i saffran och mjölk. Vispa snabbt till en klumpfri rinnig smet. Häll ut i en långpanna (jag använde halva av min panna) klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 20min, du kan provkänna med en sticka.
Medans kakan är i ugnen kan du passa på att göra den fantastiska frostingen. Du smälter bara smöret, blandar i resten av ingredienserna och blandar till en slät kräm. När kakan svalnat är det bara att bre på frostingen, toppa med kokosflingor och skära upp den i bitar. Klart!
 
Det bästa är ju att du får användning av äggulan som blev över från gårdagens recept! ;)