Heej!
Det blev så fullt upp så jag fick aldrig chansen att dela mitt inlägg i lördags. I fredags gjorde jag nämligen mitt sista nationella prov och firade det med två fina kompisar. Vi åt tacos och snacks på kvällen, badade bubbelpool, såg på film och hade det mysigt.
 
Kompisarna sov över från fredag till lördag men Tove skulle jobba lördag morgon vid 11 så hon drog tidigare. Tilda stannade kvar och då gick vi en mysig promenad, spelade badminton och bakade! Det receptet är det jag tänkte dela med mig av idag.
 
Chokladmuffins med underbar sommarmaräng
Ingredienser muffin
2ägg
3dl socker
100g smält smör/margarin
1msk vaniljsocker
4msk kakao
1dl majsmjöl och drygt 0,5dl mandelmjöl
(Mjöl kan variera, kokosmjöl eller annat kan också användas om man inte gillar majs eller mandelmjöl eller har allergi. Men blanda gärna lite)
Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Smält fettet medans du häller i alla andra ingredienser i en bunke. Blanda ner smöret och rör runt noga med en slev. Placera ut muffinsformar på en muffinsplåt och häll i smet i lite mindre än halva formen. Låt stå.
 
Ingredienser maräng
4äggvitor
1,5dl socker
0,5krm ättiksprit
Lite mindre än 1dl frysta hallon och blåbär
Gör såhär
Fördela äggvitorna och var noga. Visspa äggvitorna till ett hårt skum med en elvissp  i en bunke som ska gå att vända upp och ner. Visspa i sockret och ättikspriten en liten stund. Värm bären i mikrovågsugnen så att de blir lite såsiga. Mosa bären lite och visspa försiktigt lite till, testa vända bunken upp och ned igen. När marängen är bra så spritsar du fint ut den över de ogräddade muffinsarna.
Ställ in i mitten av ugnen i ca 15min (ha uppsikt). Blir det maräng över så kan du spritsa ut den på en plåt med bakplåtspapper och ha inne i ugnen på 100 grader i kanske 20min, se vilken tid som passar för gyllenbruna maränger.
Låt muffinsarna svalna, riv mörk choklad över, strö florsocker och pynta med lite bär. NJUT
 
Tips: Gör du extra maränger så ha de i ugnen på mycket låg temperatur i en bra tid. Eftersom de har hallon och blåbär i sig så gör de inte riktigt som vanliga maränger. Ja, jag och Tilda fick ju små svarta pluppar istället för maränger...
 
Ha det bra och lycka till!♡