Heej!
Sommarlov och sommarkänslor gör verkligen gott måste jag ändå säga! Jag har blivit taggad på att baka igen och har dessutom insett hur gott det kan vara med en simpel muffin. Jag ställde mig därför i köket för att baka just muffins. Satsen rabarbermuffins med frosting som jag gjorde igår fick inte riktigt det förväntade resultatet, så det fick bli en tagning två idag. Idag gjorde jag istället ett par blåbärsmuffins. Blåbärsmuffinsarna blev nästintill oemotståndliga och var dessutom enkla att göra.
 
Blåbärsmuffins
Ingredienser
1.5dl majsmjöl
1dl bovetemjöl
1dl mandelmjöl
1msk potatismjöl
en nypa havssalt
2tsk bakpulver
100g smör/margarin
1.5dl socker
0.5tsk äkta vaniljpulver
2 ägg
1msk flytande honung
1dl havremjölk
valfri mängd frysta eller färska blåbär
 
Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader. Rör samman mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Smält fettet i en kastrull. Vispa samman ägg socker och vaniljpulver och rör sedan i det smälta fettet, havremjölken och honungen. Rör sist i de torra ingredienserna. Varva med smet och blåbär i ca 12 muffinsformar upp till ungefär hälften. Grädda i mitten av ugnen i ca 15min och låt sedan svalna.
 
Rabarbermuffinsarna resulterade ivarjefall i lite rabarberkräm som är gott till både frukost, fika och mellanmål. Recept finns under bakning på bloggen.