Heej!
Nu är jag på bättringsvägen från sjukdom. Hela påsklovet har jag gått rund och varit småsjuk och igår tog jag beslutet att inte gå till skolan då ett lopp på en mil var i farten. Jag ville slå min förra tid 56min men det hade nog inte gått så bra med halsont. Så soffan fick det bli med min syster som också var sjuk. Fast idag ska jag till Gröna lunds genrep för dom med guldkort! Det blir kul!
 
När jag var hemma såg jag på lejonkungen och indiana jones bland annat. Te i mängder blev det också. Det ända produktiva jag gjorde var lunch, släppa ut hunden och göra ugnsbakad gröt. Jag hade faktiskt läst receptet på bloggen jag precis börjat följa "emma eats oats". Frukosten imorse blev provsmakning av ugnsbakad gröt med havremjölk till, faktiskt godare än det låter!
 
Ugnsbakad gröd med äpple och blåbär
Ingredienser
4dl havregryn
1dl frön t.ex 1/4 phyllium, 1/4 hampa, 1/2 solrosfrön
Ca 1/2 dl chiafrön
1/2tsk vaniljpulver
1tsk mald ingefära
1tsk kanel
1/2tsk salt
1tsk bakpulver
2dl havremjölk
2dl vatten
2msk rapsolja
1-2msk agavesirap
2 små eller ett stort äpple
100g frysta blåbär
Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och riv sedan ner nästan hela det skalade äpplet/äpplena och spara lite för topping om du vill. Häll sedan i mjölken, vattnet, oljan och sirapen. Blanda noga. Häll upp smeten på en ugnssäker form med bakplåtspapper och sätt in i mitten av ugnen i ca 30 min. Du kan stoppa in det i kylen när det har svalnat och plocka fram på mornarna. Värm då ca 1min i mikron och ät med havremjölk.
 
Tips: Ät en natchotallrik till lunch vettja! Med cornfärs/köttfärs, nachos, koriander, grönsaker, riven ost, salsa och guacamole! Jag åt det till sjuklunch och lika gott dagen efter som till middag dagen innan.♡